Молитва иллариона киевского

Молитва иллариона киевского в полной и расширенной версии, специально для Вас.

Молитва святого Илариона

Молитва
автор Святитель Иларион, митрополит Киевский и всея Руси (ум. после 1051)
Молитва святого Илариона

О Владыко, царю и Боже наш, высокий и славный, о человеколюбче, по трудам воздающий сим славу же и честь и причастниками творящий царства своего, помяни, Благий, и нас, убогих твоих, ибо человеколюбец — имя твое! Хотя и не имеем мы добрых дел, но спаси нас по великой твоей милости, ибо мы — «народ твой и твоей пажити овцы», стадо , кое недавно ты начал пасти, исторгнув из пагубы идолослужения!

Пастырь добрый, положивший душу за овец, не оставь нас, хотя и доселе блуждаем, не отвергни нас, хотя и доселе согрешаем тебе вопреки, подобно новообретенным рабам, ни в чем не угождающим господину своему; не возгнушайся, хотя и малое стадо , но скажи нам: «Не бойся, малое стадо, ибо Отец ваш небесный благоволил дать вам Царство»!

, милостью богатый и благощедрый, обещавший принять кающегося и ожидающий обращения грешников, не помяни множество грехов наших, приими нас, обращающихся к тебе, изгладь рукописание прегрешений наших, угаси гнев , коим разгневали тебя, человеколюбче, ибо ты — Господь , владыка и творец и во власти твоей — или жить нам, или умереть!

Отрини гнев милостивый, коего достойны мы по делам нашим, отведи искушение, ибо персть и прах есть мы, и не входи в суд с рабами твоими, мы — народ твой тебя ищем, к тебе припадаем, пред тобою сокрушаемся: согрешили и злое сотворили, не соблюли, не сохранили того, что заповедал нам ты!

Как земные, преклонились мы к земному и злое сотворили в явление славы твоей, предались похотям плотским, поработились греху и суете житейской, быв беглецами от Владыки своего. Нищенствуя добрыми делами, окаянные по злому житию, каемся, просим и молим , : каемся о злых делах своих, просим о ниспослании страха твоего в сердца наши, молим о помиловании нас на Страшном Суде . Спаси, щедроты даруй, призри, посети, яви милосердие и помилуй , ибо твои мы, создание твое, дело рук твоих!

«Если ты, , будешь замечать беззакония, — Господи, кто устоит?» Если будешь воздавать каждому по делам , — кто спасется? Ибо у тебя прощение, ибо у тебя милость и многое избавление, и души наши в руке твоей, и дыхание наше в воле твоей! И пока благопризираешь на нас — благоденствуем мы, если же с яростью воззришь — исчезнем, как утренняя роса. Ибо не может противостоять пыль — буре, а мы — гневу твоему!

Да не отпадут от веры слабые в вере, в меру наказывай, но безмерно милуй, в меру уязвляй, но милостиво исцеляй, в меру ввергай в скорбь, но вскоре утешай, ибо не в силах естество наше долго сносить гнев твой, как и солома — огонь!

Но яви кротость и милосердие , ибо тебе подобает миловать и спасать; не престань в милости твоей к народу твоему: врагов изгони, мир утверди, языки усмири, глады утоли, владык наших угрозой языкам сотвори, бояр умудри, грады , Церковь твою возрасти, достояние твое соблюди, мужей и жен с младенцами спаси, пребывающих в рабстве, в пленении, в заточении, в пути, в плавании, в темницах, в алкании и жажде и наготе — всех помилуй, всем утешение даруй, всех возрадуй, подавая им радость и телесную, и душевную!

Молитвами и молением пречистой твоей Матери, и святых небесных сил , и Предтечи твоего и Крестителя Иоанна, апостолов, пророков, мучеников, преподобных и молитвами всех святых яви нам милосердие , и помилуй нас, да, милостию твоею пасомые, в единении веры совместно славим в веселии и радости тебя, Господа нашего Иисуса Христа, со Отцом и с Пресвятым Духом, Троицу нераздельную, единобожественную, царствующую на небе и на земле, ангелами и человеческим родом, видимым и невидимым, ныне и присно и во веки веков. Аминь!

святитель Иларион Киевский

святитель Иларион Киевский (†

Митрополит Иларион (прозвище Русин) первый русский по происхождению митрополит в Киеве.

Сведения о жизни скудны и не всегда могут быть совершенно достоверно отнесены к митрополиту Илариону; летописи содержат ряд упоминаний имени Ларион, которые по историческому контексту идентифицируют с ним. Так, под 1051 годом «Повесть временных лет» излагает зарождение Киево-Печерского монастыря: «Боголюбивому бо князю Ярославу, любящю Берестовое и церковь ту сущую святых апостол и попы многы набдящю, в них же бе презвутер именемь Ларион — муж благ, книжен и постник»; он первый «ископа печерку малу двусажену» там, «кде ныне ветхый манастырь Печерьскый». Согласно записи в начале летописной статьи 1051 года в ПВЛ («лето 6559»), его («Лариона») «постави Ярослав митрополитом . собрав епископы».

В начале Устава князя Ярослава о церковных судах говорится: «Се яз князь великий Ярослав сын Володимерь, по данию отца своего съгадал есмь с митрополитом с Ларионом, сложил есмь греческий номоканун; аже не подобаеть сих тяжь судити князю, ни боляром — дал есмь митрополиту и епископом».

Дальнейших сведений нет; но под 1055 годом Летопись Новгородская II упоминает имя другого митрополита — Ефрема, из чего предполагают, что сразу по смерти Ярослава 20 февраля 1054 года он был смещён. Его противоканоническое поставление (Киевская митрополия находилась в составе Константинопольского Патриархата и Киевские митрополиты поставлялись решением Вселенского Патриарха и императора) могло быть обусловлено тем, что по смерти митрополита Феопемпта Русь находилась в состоянии войны с Византией.

Молитва

Владыко Господи Боже наш, высокий и славный Человеколюбче, воздая противу трудом славу же и честь и причастники творя Своего Царства, помяни яко Благ нас нищих Твоих; яко имя Тебе Человеколюбец.

Аще и добрых дел не имамы, но многия ради Своея милости спаси ны; мы бо людие Твои, и овцы паствины Твоея, и стадо, еже новоначат паствити, исторг от пагубы идолослужения.

Пастырю добрый, положивый душу Свою за овцы, не остави нас, аще и еще блудим; не отверзи нас, аще и еще согрешихом Ти, аки новокуплени раби, во всем не угодяще господину своему.

Не возгнушайся, аще мало стадо, но рци к нам: «Не бойся, малое Мое стадо; яко благоизволи Отец ваш небесный дати вам Царство» ( Лк.12:32 ).

Богатый милостию и Благий щедротами, обещавыйся приимати кающихся, ожидая обращения грешных, не помяни многих грех наших, приими нас, обращающихся к Тебе, заглади рукописание соблазн наших, укроти гнев, имже прогневахом Тя, Человеколюбче; Ты бо ны еси Господь и власть или жити нам, или умрети.

Утоли ж гнев, Милостиве, егож достойны есмы по делом нашим, мимоведи искушение наше; яко персть есмы и прах, и не внийди в суд с рабом Твоим.

Мы людие Твои – Тебе ищем.

Тебе мили ся деем, Тебе припадаем: согрешихом, злая сотворихом, ни соблюдохом, ни сотворихом, якоже заповеда нам; земнии суще, к земли приклонихомся, и лукавая содеяхом пред лицем славы Твоея, на похоти телесные предахомся, поработахомся грехови и печалем житейским, быхом бегуни своего Владыки, убози от добрых дел, окаянни злаго ради жития.

Плачемся, просим, и молим, и каемся своих злых дел – просим, да страх Твой послеши в сердца наша, молим, да на Страшнем суде помилуеши ны; ныне же спаси, ущедри, призри, посети, умилосердися, помилуй; Твое бо есмы создание, Твоею руку дела.

Аще бо безакониа наша надзриши, Господи, Господи, кто постоит? Аще бо воздаси комуждо по делом его, то кто спасется? Яко от Тебе очищение есть, от Тебе милость, избавление, и душа наша в руку Твоею, и дыхание наше в воли Твоей.

Донеле ж бо благое призирание Твое на нас бяше, благоденствовахом; а егда с яростию призре на ны, ищезохом, аки утреняя роса, не постояхом, акы прах пред лицем ветру, и уж мали оставшеся милости просим.

Помилуй ны, Боже, по велицей милости Твоей; все бо благо от Тебе к нам приходит; все бо неправедное от нас к Тебе; вси бо уклонихомся, несть от нас ни единого о небесных тщащася и подвизающеся, но вси о печалех житейских; яко оскуде преподобный на земли, не Тебе оставляющу и презрящу нас, но нам Тебе не взыскающих.

Темже боимся, егда сотвориши на нас, яко на Иерусалиме, оставльшем Тя и не ходившим в пути Твоя.

Но потерпи на нас и еще, Долготерпе, устави гневный Твой пламень, рабы Твоя сам направляя на истину Твою, научая ны творити волю Твою, яко Ты еси Бог наш, и мы людие Твои, Твоя часть, Твое достояние.

Не воздеваем рук наших к богу чужему, ни последуем лжепророку, ни учения еретического держим; но к Тебе вопием истинному Богу и к Тебе, живущему на небесех очи возводим, к Тебе руки наша воздеваем: изми ны из напасти, помилуй ны, призываяй грешники на покаяние, и на Страшнем Ти суде деснаго стояниа не отлучи ны, но благословения праведных причасти нас.

И донеле ж стоит мир, изми ны от руку чужих; и да не нарекутся людие Твои – людие пагубнии, и стадо Твое – пришельцы в земли не своей; да не рекут страны: «Где есть Бог их?» И не попущай на ны скорби, и гладу, и напрасных смертий, огня, и потопления, да не отымаются малодушнии милости Твоея.

Мало показни, а много помилуй; мало уязви, а милостивно исцели; вмале оскорби, а вскоре обвесели, яко не терпит наше естество долго носити гнева Твоего, яко стеблие – огня.

Но укротися, умилосердися на люди Твоя: ратныя прожени, мир утверди, а страны укроти, град угобзи, благовернаго князя нашего (имярек) языком огради 1 , боляры умудри, грады рассели, Церковь Твою возрасти, достояние Твое соблюди, мужа, и жены, и младенца спаси, сущая в работе, и в пленении, и в заточении, и на путех, и в плаваниих, в темницах, и в алкоте, в жажди, и в наготе – вся помилуй, вся утеши и обрадуй, радость творя им душевную и телесную, молитвами Пречистыя Ти Матере, и святых небесных сил, и Предтечи Твоего Крестителя Иоанна, апостол, и пророк, и мученик, и преподобных, и всех святых.

Умилосердися на ны, да, милостию Твоею пасоми в единении веры, вкупе и в веселии радостно славим Тя Господа нашего Иисуса Христа с Отцем и Пресвятым Духом, Троицю Нераздельну, Единобожественну, царствующу на небеси и на земли – ангелом и человеком, видимей и невидимей твари, ныне и присно и в веки веков.

В других списках: «огрози». – Ред.

Источник: По публикации в «Истории Русской Церкви» митр. Макария Булгакова. Том 2, с. 540-541

Молитва иллариона киевского

Святитель Иларион, митрополит Киевский

Источник: Библиотека литературы Древней Руси / РАН. ИРЛИ; Под ред. Д. С. Лихачева, Л. А. Дмитриева, А. А. Алексеева, Н. В. Понырко. – СПб.: Наука, 1997. – Т. 1: XI–XII века. • Электронная публикация: Пушкинский дом
Иларион, митрополит Киевский (11 в.), рус. правосл. богослов и церк. деятель. Митрополит Иларион Киевский занесен в святцы Русской православной церкви (21 октября). В этот же день чтится и еще один Иларион — схимник Печерский. Многие историки считают, что это один и тот же человек.

О схимнике Иларионе известно, что он жил в одной келлии с преподобным Феодосием Печерским и прилежно занимался перепиской книг. Отличался особенно строгим воздержанием. Мирно почил в 1066 г. и был погребен в Дальних пещерах.

Из «Повести временных лет» известно, что Иларион Киевский был священником княжеской церкви в с.Берестове (близ Киева) и что в 1051 по желанию кн.Ярослава Мудрого его поставили митрополитом. Летописец отмечает, что И. был «муж благ, книжен и постник». Митрополит принимал активное участие в просветительской и государств. деятельности кн.Ярослава. После смерти князя (1054) имя И. больше не встречается, а в 1055 в Киев прибыл новый митрополит, на сей раз грек.

Составлено на основе статьи о. А. Меня в «Библиологическом словаре» — А.П.

Литература (из статьи С. Давыдовой): Изд.: Молдован А. М “Слово о законе и благодати” Илариона. Киев, 1984, Иларион Слово о Законе и Благодати / Подг текста и перевод Т. В. Черторицкой // Красноречие Древней Руси.— С 42—57, “Слово о Законе и Благодати” (отрывок) / Подг текста и перевод Л А Дмитриева // Литература Древней Руси-Хрестоматия.—М., 1990—С 42—52. Лит.: Жданов И. Н. “Слово о законе и благодати” Илариона и “Похвала кагану Владимиру” // Сочинения И. Н Жданова СПб. 1904—Т 1 .—С 1—80, Розов Н. Н.; 1) Рукописная традиция “Слова о законе и благодати”//ТОДРЛ — 1961 —Т 17—С 42—52; 2) Иларион // Словарь книжников — Вып 1 — С 198—204, ЛихачевД С “Слово о Законе и Благодати” Илариона // Лихачев Великое наследие — С 33—46, Колесов В Умное слово в “Слове” Илариона Киевского // Альманах библиофила—М, 1989—Вып 26 — С 95—113, Брюсова В. Г. Когда и где был поставлен митрополитом Иларион? // Герменевтика древнерусской литературы. Сб 1 XI—XVI века — М., 1989 С 40—51.

Платонов А., д. Иларион, митрополит Киевский // Большая Российская энциклопедия

МОЛИТВА Митрополита Илариона Киевского

Симь же убо, о Владыко, Царю и Боже нашь,

высокъи и славне!

Възда­и против№ трудомъ

славу же и честь,

и причастникы твор­ своего царьства,

пом­ни, яко благъ, и насъ, нищиихъ твоихъ,

яко им­ тобѣ человѣколюбець!

Аще и добрыих дѣлъ не имѣемь,

нъ многыа ради милости твоеа спаси ны,

мы бо людiе твои

и wвцѣ паствы твоеи,

и стадо, еже ново начатъ пасти,

исторгъ § паг©бы идолосл№женiа!

положивыи д1шю за wвцѣ,

не wстави насъ, аще и еще бл©димъ,

не §верзи насъ, аще и еще съгрѣшаемь ти,

акы новокупленiи раби,

въ всемь не угод­ще Господу своем№.

Не възгн№шаис­, аще и мало стадо,

нъ рци къ намъ: «Не боис­, малое стадо,

яко благоизволи Отець вашь небесныи

дати вамъ Царьствiе!

Богатыи милостiю и благыи щедротами,

wбѣтщавс­ прiимати кающас­

и wжидааи wбращенiа грѣшныихъ,

не пом­ни многыихъ грѣхъ нашихъ,

прiими ны wбращающас­ к тобѣ.

Заглади р©кописанiе съблазнъ нашихъ,

укроти гнѣвъ, имже рагнѣвахомъ т­.

Ты бо еси Господь, владыка и творець,

и въ тобѣ есть власть

или жити намъ или умрѣти.

Уложи гнѣвъ милостиве,

его же достоини есмъ по дѣломъ нашимъ,

мимо веди иск©шенiе,

яко персть есмъ и прахъ,

и не въниди въ с©дъ съ рабы своими,

тобѣ с­ мили дѣемь.

Съгрѣшихомъ и злаа сътворихомъ,

не съблюдохомъ, ни съхранихомъ, якоже заповѣда намъ!

Земнiи с©ще, къ земныимъ прэклонихомьс­

и л©кава­ съдѣяхом пред лицемь славы твоеа,

на похоти плот­ныа прѣдахомс­,

и печалемь житiискамъ,

быхомъ бѣг№ни своего Владыкы,

убози § добрыихъ дѣлъ,

wкаянии злааго ради житiа.

Каемс­ злыихъ своихъ дѣлъ,

просимъ, да страхъ твои послеши въ сердца наша,

молимъ, да на Страшнѣмъ С©дѣ помил№еть ны.

Аще бо безаконiа назриши, Господи, Господи кто постоить?

Аще въздаси ком©ждо по дэломъ, то кто спасетс­?

Яко § тебе wцэщенiе есть,

яко § тебе милость и много избавленiе.

И д1ши наши въ р©к1 твоею,

и дыханiе наше въ воли твоеи.

Донелэ же бо благопризиранiе твое на насъ —

Аще ли съ яростiю призриши,

ищезнемь, якw утрен­а роса,

не постоить бо прахъ против© бури,

и мы против© гнэв© твоем№!

Нъ яко тварь § сътворивъшааго ны

помил№и ны, Боже, по велицэи милости твоеи!

Все бо благое § тебе на нас;

все же неправедное § нас к тобэ.

Вси бо уклонихомс­,

вси вък©пэ неключими быхомъ,

нэсть § насъ ни единого

w небесныихъ тщащас­ и подвизающа,

нъ вси w земныихъ,

вси w печалех житiискыихъ:

Яко wск©дэ прэподобныих на земли!

Не тебе wставл­ющ© и прэзр­щю насъ,

но намъ тебе не възискающем,

нъ видимыихъ сихъ прилежащемь.

Тэмже боимс­, егда сътвориши на насъ, яко на Iеросалимэ,

wставлешиимъ т­ и не ходившиимъ [т­ине] въ п№ти твоа.

Нъ не сътвори намъ

по дэломъ нашимъ,

ни по грэхом нашимъ въздаи намъ!

Нъ терпэ на насъ,

и еще долго терпе.

Устави гнэвныи твои пламень,

простираютс­ на ны, рабы твоа.

Самъ направл­а ны на истин№ твою,

науча­ ны творити волю твою,

яко ты еси Богъ нашь,

и мы людiе твои,

Не въздэваемъ бо р№къ наших къ бог© т©ждем№,

ни послэдовахом лъж©ум© коем№ пророк№,

ни ученiа еретичьскаа держимъ,

нъ тебе призываемь истиньнааго Бога

и къ тебэ, жив©щему на небесэхъ,

очи наши възводимъ,

къ тебэ р©кы наши въздэваемь,

молим ти с­.

§тъдаждь намъ, яко благыи человэколюбець,

помил№и ны, призываа грэшникы въ покаанiе,

и на Страшнэмь твоемь С©дэ

деснааго 213 стоянiа не §л©чи насъ,

нъ благословленiа праведныих причасти насъ!

И донелэ же стоить миръ,

не наводи на ны напасти иск№шенiа,

ни прэдаи насъ въ рукы чюждиихъ,

да не прозоветьс­ градъ твои градъ плэненъ

и стадо твое пришельци въ земли несвоеи,

да не рек©ть страны: «кде есть Богъ их?»

Не поп№щаи на ны скорби и глада,

и напрасныихъ съмертiи,

Да не §падуть § вэры нетвердiи вэрою,

а милостивно исцэли,

а въскорэ wвесели,

яко не трьпить наше естьство дълго носити гнэва твоего,

яко стеблiе wгн­!

Нъ укротис­, умилосердис­,

яко твое есть еже помиловати и спасти;

тэмже продължи милость твою

на людех твоихъ:

Владыкэ наши wгрози странамъ,

Церковь твою възрасти,

Видео удалено.
Видео (кликните для воспроизведения).

достоянiе свое съблюди,

м©жи и жены, и младенцэ спаси,

сущаа въ работэ,

въ алкотэ и жажди

радость твор­ имъ

и тэлесн№ю и душевн№ю!

Молитвами, моленiемь, прэчистыя ти Матери

и св­тыихъ небесныихъ силъ,

и Прэдтечи твоего

и Крестител­ Iwанна,

и всэхъ св­тыихъ молитвами

умилосердис­ на ны и помилуи ны!

Да милоствю твоею пасоми въ единенiи вэры

весело и радостно

славимь т­ Господа нашего Iсуса Христа

съ Отцемь, съ Пресв­тыимъ Д1хомъ,

царьствующ© на небесэх и на земли

ангеломъ и человэкомъ,

видимэи и невидимэи твари,

нынэ и присно и въ вэкы вэкwм. Аминь!

Симь же убо о Владыко Царю Боже нашь,

высокъи и славне.

Въздаяи противу трудомъ

славу же и честь,

и причастникы творя своего царьства

помяни, яко благъ, и насъ — нищиихъ твоих,

яко имя тобе — Человеколюбець.

Аще и добрыих делъ не имеемь,

нъ многыа ради милости твоеа спаси ны,

мы бо людие твои,

и овце паствы твоеи,

и стадо, еже ново начать пасти,

исторгъ от пагубы идолослужениа.

положивыи душю за овце,

не остаи насъ, аще и еще блудимъ;

не отверзи насъ,

аще и еще съгрешаемь ти,

акы новокуплении раби,

въ всемь не угодяще господину своему.

Не възгнушаися, аще и мало стадо,

нъ рци къ намъ: «Не боися, малое стадо,

яко благоизволи Отець вашь небесныи

дати вамъ царьствие».

Богатыи милостию и благыи щедротами,

обетщався приимати кающася

и ожидааи обращениа грешныихъ,

не помяни многыихъ грехъ нашихъ,

приими ны, обращающася к тобе.

Заглади рукописание съблазнъ нашихъ,

укроти гневъ, имже разгневахомъ тя,

Ты бо еси Господь, Владыка и Творець,

и въ тобе есть власть —

или жити намъ, или умрети!

Уложи гневъ милостиве,

его же достоини есмъ по деломъ нашимъ,

мимо веди искушение,

яко персть есмъ и прахъ,

и не въниди въ судъ с рабы своими.

тобе ся мили деемь.

Съгрешихомъ и злаа сътворихомъ,

нъ съблюдохомъ, ни сътворихомъ, яко же заповеда намъ.

Земнии суще, къ земныимь преклонихомься,

и лукавая съдеяхом пред лицемь славы твоеа:

на похоти плотяныа предахомся,

и печалемъ житиискамъ,

быхомъ бегуни своего Владыкы,

убози от добрыихъ делъ,

окаянии злааго ради житиа.

Каемся злыихъ своихъ делъ.

Просимъ да страхъ твои послеши въ сердца наша.

да на Страшнемь суде помилуеть ны.

Аще бо безакониа назриши, Господи, Господи, кто постоить?

Аще въздаси комуждо по деломъ, то кто спасется?

Яко от тебе оцещение есть!

Яко от тебе милость

и много избавление!

И души наши въ руку твоею,

и дыхание наше въ воли твоеи!

О/т/неле же бо, благопризирание твое на насъ,

Аще ли съ яростию призриши,

ищезнемь, яко утреняа роса,

не постоить бо прахъ противу бури,

и мы противу гневу твоему.

Нъ яко тварь от сътворивъшааго ны

помилуи ны, Боже, по велицеи милости твоеи!

Все бо благое от тебе на нас,

все же неправедное от нас к тобе.

Вси бо уклонихомся,

вси въкупе неключими быхомъ:

несть от насъ ни единого,

о небесныихъ тщащася и подвизающа,

нъ вси о земныихъ,

вси о печалех житиискыихъ.

Яко оскуде преподобныих на земли!

Не тебе оставляющу и презрящу насъ,

но намъ тебе не възискающем,

нъ видимыихъ сихъ прилежащемь.

Темже боимся, егда сътвориши на насъ яко на Иеросалиме,

оставлешиимъ тя и не ходившиимъ . въ пути твоа.

Нъ не сътвори намъ

по деломъ нашимъ;

ни по грехом нашимъ въздаи намъ.

Нъ терпе на насъ,

и еще долго терпе.

Устави гневныи твои пламень,

простираются на ны, рабы твоа.

Самъ направляа ны на истину твою,

научая ны творити волю твою,

яко ты еси Богъ нашь,

и мы людие твои,

Не въздеваемь бо рукъ наших къ Богу туждему,

ни последовахом лъжууму коему пророку,

ни учениа еретичьскаа держимъ,

нъ тебе призываемь, истиньнааго Бога,

и къ тебе, живущему на небесехъ, очи наши възводимъ,

къ тебе рукы наши въздеваемь,

Оттъдаждь намъ, яко благыи, Человеколюбець,

помилуи ны, призываа грешникы въ покаание.

И на Страшнемь твоемь суде

деснааго стояниа не отлучи насъ,

нъ благословлениа праведныих причасти насъ.

И донеле же стоить миръ,

не наводи на ны напасти искушениа,

ни предаи насъ, въ рукы чюждиихъ.

Да не прозоветься градъ твои градъ плененъ,

пришельци въ земли несвоеи,

да не рекуть страны: «Кде есть Богъ их?»

(Н)е попущаи на ны

и напрасныихъ съмертии,

Да не отпадуть от веры нетвердии верою:

а много помилуи;

а милостивно исцели;

а въскоре овесели;

яко не тръпить наше естьство дълго носити гнева твоего,

яко стеблие — огня.

Нъ укротися, умилосердися,

яко твое есть же помиловати и спасти, темже продължи милость твою
на людех твоихъ:

Святитель Иларио ́ н , митрополит Киевский , Печерский

Дни памяти

15 марта (переходящая) – Собор всех Киево-Печерских преподобных отцов

11 октября – Собор Киево-Печерских преподобных, в Ближних пещерах

Житие

Свя­ти­тель Ила­ри­он, мит­ро­по­лит Ки­ев­ский и всея Ру­си, жил в эпо­ху ве­ли­ко­го кня­зя Яро­сла­ва Муд­ро­го († 1054), сы­на свя­то­го рав­ноап­о­столь­но­го Вла­ди­ми­ра. В ис­то­рию Рус­ской Церк­ви он во­шел как пер­вый из ее рус­ских пред­сто­я­те­лей, по­став­лен­ных на мит­ро­по­лию Со­бо­ром рус­ских епи­ско­пов.

Вы­бор Со­бо­ра ар­хи­ере­ев был по ду­ше Яро­сла­ву Муд­ро­му. В Свя­той Со­фии по­движ­ник был по­став­лен мит­ро­по­ли­том в 1051 го­ду. Поз­же свя­той Ила­ри­он был утвер­жден Кон­стан­ти­но­поль­ским пат­ри­ар­хом. Но пер­во­свя­ти­те­лем Рус­ской Церк­ви он был недол­го. Ле­то­пись не от­ме­ти­ла го­да его кон­чи­ны, но на по­гре­бе­нии кня­зя Яро­сла­ва Муд­ро­го († 20 фев­ра­ля 1054) свя­ти­те­ля уже не бы­ло, а в 1055 го­ду в Ки­ев при­был но­вый мит­ро­по­лит. Оче­вид­но, свя­той Ила­ри­он ото­шел ко Гос­по­ду в 1053 г.

Остав­лен­ное им ду­хов­ное на­сле­дие жи­вет в Рус­ской Церк­ви. И, преж­де все­го, луч­шее тво­ре­ние древ­не­рус­ской цер­ков­ной ли­те­ра­ту­ры – «Сло­во о за­коне и бла­го­да­ти». Со­дер­жа­ние его глу­бо­ко и мно­го­сто­ронне. В цен­тре «Сло­ва» – уче­ние о спа­се­нии и бла­го­да­ти. Боль­шое вни­ма­ние уде­ле­но во­про­су о пре­вос­ход­стве хри­сти­ан­ства над иудей­ством. Эта те­ма бы­ла ак­ту­аль­на в те вре­ме­на для Ки­ев­ской Ру­си: к свя­то­му Вла­ди­ми­ру при­хо­ди­ли иудеи, на­де­ясь об­ра­тить его в свою ве­ру, пре­по­доб­ный Фе­о­до­сий Пе­чер­ский († 1074) хо­дил на «жи­дов­ский ко­нец» в Ки­е­ве с про­по­ве­дью Хри­ста Рас­пя­то­го. Из­вест­но так­же, что евреи ста­ра­лись со­вра­тить в иудей­ство свя­ти­те­ля Ни­ки­ту За­твор­ни­ка, ко­гда он был еще ино­ком Пе­чер­ско­го мо­на­сты­ря (1088 г.). Об этом рас­ска­зы­ва­ет свя­ти­тель Си­мон в «Ки­е­во-Пе­чер­ском па­те­ри­ке». По­это­му по­нят­но вни­ма­ние, ко­то­рое уде­ля­ет свя­ти­тель Ила­ри­он во­про­су «о за­коне, Мо­и­се­ем дан­ном, и о бла­го­да­ти и ис­тине, чрез Иису­са Хри­ста быв­ших». На­ко­нец, тре­тья те­ма, дав­шая по­вод про­из­не­се­нию са­мо­го «Сло­ва»,- про­слав­ле­ние апо­столь­ско­го по­дви­га свя­то­го кня­зя Вла­ди­ми­ра.

Цар­ство при­ро­ды, цар­ство бла­го­да­ти и бу­ду­щее Цар­ство Сла­вы вос­при­ни­ма­ют­ся в ду­хов­ном опы­те Церк­ви в нераз­рыв­ной слит­но­сти. За­кон – лишь пред­те­ча и слу­га бла­го­да­ти и ис­ти­ны. Ис­ти­на и бла­го­дать – лишь слу­ги бу­ду­ще­го ве­ка и жиз­ни ис­тин­ной. Так же учит свя­ти­тель Ила­ри­он о пре­ем­ствен­но­сти Церк­ви: «Мо­и­сей и про­ро­ки о Хри­сто­вом при­ше­ствии по­ве­да­ли, что Хри­стос же и апо­сто­лы Его о Вос­кре­се­нии и о бу­ду­щем ве­ке». С мо­мен­та, как при­шел в мир Спа­си­тель, Вет­хий (преж­ний) За­вет че­ло­ве­ка с Бо­гом утра­тил си­лу. Бо­го­слов­ски­ми сим­во­ла­ми Вет­хо­го и Но­во­го За­ве­тов слу­жат свя­ти­те­лю за­им­ство­ван­ные у свя­то­го апо­сто­ла Пав­ла об­ра­зы двух жен Ав­ра­ама – сво­бод­ной Сар­ры и ра­бы­ни Ага­ри. «Из­гна­на бы­ла Агарь, ра­бы­ня, с сы­ном ее Из­ма­и­лом, и Иса­ак, сын сво­бод­ной, на­след­ник был Ав­ра­аму. Так же из­гна­ны бы­ли иудеи и рас­се­я­ны по стра­нам, а сы­ны бла­го­да­ти, хри­сти­ане, на­след­ни­ки ста­ли Бо­гу и От­цу. Как меркнет свет лу­ны при вос­си­яв­шем солн­це, так и за­кон – при яв­ле­нии бла­го­да­ти; сту­жа ноч­ная гибнет от сол­неч­но­го теп­ла, со­гре­ва­ю­ще­го зем­лю, – и че­ло­ве­че­ство уже не гор­бит­ся под бре­ме­нем за­ко­на, но в бла­го­да­ти сво­бод­но хо­дит».

Молитва (Иларион Киевский)

Молитва преподобнаго отца нашего Илариона, митрополита Российскаго
автор Иларион Киевский (ум. 1055) , пер. неизвестен
Язык оригинала: древнерусский. — Дата создания: XI век. Источник: agios.org.ua [1]

Содержание

Вариант 1 [ править ]

Владыко Господи Боже наш, высокий и славный человеколюбче, въздая противу трудом славу ж и честь и причастьники творя Своего Царства, помяни яко благ нас нищих Твоих; яко имя Тобе человеколюбец.

Аще и добрых дел не имамы, ну многиа ради Своеа милости спаси ны; мы бо людие Твои, и овца паствины Твоея, и стадо, еже новоначат паствити, истрг от пагюбы идолослужениа.

Яко от Тебе оцещение ест, от Тебе милость, избавление, и душа наша в руку Твоею, и дыхание наше в воли Твоей. Донеле ж бо благое призирание Твое на нас беаше, благо деньствовахом; а егда с яростию призре на ны, ищезохом, аки утреняя роса, не постояхом, акы прах пред лицем ветру, и уж мали оставшеся милости просим.

Помилуй ны, Боже, по велицей милости Твоей; въсе бо благо от Тебе к нам приходит; въсе бо неправедное от нас к Тебе; въси бо уклонихомся, несть от нас ни единого о небесных тьщашас и подвизающес, ню вси о печалех житейских; яко оскуде преподобный на земли, не Тебе оставляющу и презрящу нас, ну нам Тебе не взыскающих. Темже боимся, егда сътвориши на нас, яко на Иерусалиме, оставльшем Тя и не ходившим в пути Твоя.

Ну потръпи на нас и еще, долготьрпе, устави гневный Твой пламень, рабы Твоя сам направляя на истину Твою, научаа ны творити волю Твою, яко Ты еси Бог наш, и мы людие Твои, Твоя часть. Твое достояние. Не въздеваем рук наших к богу чужему, ни последуем лжепророку, ни учениа еретического дръжим; ну к Тебе въпием истинному Богу и к Тебе, живущему на небесех очи възводим, к Тебе руки наша въздеваем: изми ны из напасти, помилуй ны, призываяй грешники на покаяние, и на Страшнем Ти суде деснаго стояниа не отлучи ны, ну благословенна праведных причасти нас. И донеле ж стоит мир, изми ны от руку чужих; и да не нарекутся людие Твои — людие пагубнии, и стадо Твое — пришельци в земли не своей; да не рекут страны: «Где есть Бог их?» И не попущай на ны скорби, и гладу, и напрасных сьмртий, огня, и потоплениа, да не отьаются малодушьнии милости Твоея. Мало показни, а много помилуй; мало уязви, а милостивно исцели; вмале оскрьби, а вьскоре обвесели, яко не тръпит наше естество дльго носити гнева Твоего, яко стеблие — огня.

Ну укротися, умилосердися на люди Твоя: ратныя прожени, мир утврьди, а страны укроти, град угобзи, благовернаго князя нашего (имярек) языком огради [В других списках: «огрози»], боляры умудри, грады рассели, Церковь Твою възрасти, достояние Твое соблюди, мужа, и жены, и младенца спаси, сущая в работе, и в пленении, и в заточении, и на путех, и в плаваниих, в темницах, и в алкоте, в жажди, и в наготе — въся помилуй, въся утеши и обрадуй, радост творя им душевную и телесную, молитвами Пречистыа Ти Матере, и святых небесных сил, и Предтеча Твоего Крестителя Иоанна, апостол, и пророк, и мученик, и преподобных, и въсех святых. Умилосердися на ны, да, милостию Твоею пасоми в единении веры, въкупе и в веселии радостно славим Тя Господа нашего Иисуса Христа с Отцем и Пресвятым Духом, Троицю нераздельну, единобожествьну, царствующу на небеси и на земли,— ангелом и человеком, видимей и невидимей твари, ныне и присно и в векы веком. Аминь. [2]

Вариант 2 [ править ]

Тем же ты, о, Владыка, Царь и Бог наш, высок и славен, Человеколюбец! Воздающий по трудам и славу, и честь, и сопричастников творя Своего Царства, помяни, Благий, и нас — нищих твоих, ибо имя твое — Человеколюбец.

Вот и добрых дел не имеем, но многомилостью Своей спаси нас, ибо мы люди Твои, и овцы пажити Твоей.

Каково же от Тебя очищение! Какова же твоя милость и многоизбавление! И души наши в руках Твоих, и дыхание наше в воле Твоей! С тех пор же, как благопризрение Твое на нас, благоденствуем мы. А если в ярости глянешь, то исчезнем, как утренняя роса, ибо не устоит прах против бури, и мы — против гнева Твоего.

Но как тварь от сотворившего нас милости мы просим, помилуй нас, Боже, по великой милости Твоей! Ибо все благое от Тебя на нас, все же неправедное — от нас к Тебе. Ибо все мы уклонились, все вкупе мы недостойны. Нет из нас ни единого, кто б о небесном тщился и подвизался, но все о земном, все о печалях житейских. Сколь оскудела преподобными земля! Не потому, что оставляешь и презираешь нас, но потому, что мы к Тебе не взыскуем, а к видимому прилежим. Того же боимся, что, как с Иерусалимом, сотворишь с нами, оставившими Тебя и не пошедшими по пути твоему. Но того, что сделал ему, не сотвори нам по делам нашим.

Не по грехам нашим воздай нам, но претерпел Ты за нас, и еще долго терпи. Утишь гневное Твое пламя, простирающееся на нас, рабов твоих, сам направляя нас истину Твою, научая нас творить волю Твою. Ведь Ты бог наш, и мы люди Твои, Твоя часть, Твое достояние. Не воздеваем мы рук наших к богу чужому, не следуем никакому лживому пророку, ни ученья еретического не держимся, но к Тебе взываем, истинный Бог, к Тебе, живущему на небесах, очи наши возводим, к Тебе руки наши воздеваем, молимся Тебе. Отпусти нам, какБлагий Человеколюбец, помилуй нас, призывая грешников к покаянию. И на страшном Твоем суде от лесного стояния не отлучи нас, но благословением, как праведных, причасти нас. И доколе же стоит мир, не наводи на нас напасти искушения, не предай нас в руки чуждых. Да не прослывет град Твой плененным, а стадо Твое — пришельцами в земле не своей, да не скажут другие: «Где Бог их?» Не попусти на нас скорби и голода, и напрасных смертей — огня, потопленья. Да не отпадут от веры нетвердые верой, Мало накажи, а много помилуй; мало порань, но милостиво исцели; немного опечаль, но вскоре развесели; ведь не может наше естество долго терпеть гнева Твоего, как прутья — огня. Так укротись, умилосердись, потому что Твое это — помиловать и спасти.

Так простри милость свою на людей Своих, ратных прогоняя, мир утверди, страны соседние укроти, глад оберни изобильем. Владык наших сделай грозой соседям, бояр умудри; города рассели, Церковь свою возрасти; достояние Свое соблюди — мужей и жен и младенцев спаси, находящихся в рабстве, в плену, взаточеньн, в пути, в плавании, в темницах, алчущих, и жаждущих, и нагих — всех помилуй, всех утешь, всех обрадуй, радость творя им и телесную, и душевную. Молитвами молением Пречистой Матери и Святых небесных сил, и предтечи Твоего и крестителя Иоанна, апостолов, пророков, мучеников, преподобных и всех Святых молитвами умилосердись на нас и помилуй нас! Милостью Твоею пасомые в единении веры, вместе весело и радостно да славим Тебя, Господа нашего Иисуса Христа, с Отцом, с Пресвятым Духом — Троицу Нераздельную, Единобожественную, Царствующую на небесах и на земле, — ангелам и людям, видимой и невидимой твари, ныне и присно, и во веки веков. [3]

Православные молитвы ☦

Молитвы святителю Филарету, митрополиту Московскому

Оглавление:

Молитва ежедневная святителя Филарета

Молитва на каждый день данная святителем Филаретом, митрополитом Московским, для императрицы Марии Александровны.

«Господи! Не знаю, чего просить у тебя! Ты один знаешь, что мне потребно. Ты любишь меня паче, нежели я умею любить себя.

Отче! Даждь рабу Твоему — чего и сам я просить не умею. Не дерзаю просить ни креста, ни утешения. Только предстою пред тобою, сердце моё отверсто. Ты зриши нужды, которых я не зрю. Зри! — и сотвори со мною по милости Твоей! Порази и исцели, низложи и подыми меня. Благоговею и безмолвствую пред святою Твоею волею и непостижимыми для меня Твоими судьбами. Приношу себя в жертву Тебе. Предаюсь Тебе. Нет у меня желания, кроме желания — исполнить волю Твою. Научи меня молиться. Сам во мне молись! Аминь.»

Молитва Филарету (Дроздову), митрополиту Московскому об обретении и сохранении мира

«О преславне и богомудре святителю Христов Филарете, Российския Церкве светильниче, земли нашея похвало и граду Москве украшение! Ты житием и служением твоим трием вселенским святителем был еси подобник:

Василию Великому — яко бытие сущих изъяснил еси, Церкве Божия и Таин Христовых строитель добрый явился еси, иноческих уставов быв ревностный исполнитель и покровитель;

Григорию Богослову — яко неботаинственных созерцаний о Святей Троице и о Бозе Слове сподобился еси и сих искусный провозвестник явился еси;

Иоанну Златоустому — яко неустанный проповедник и учитель покаяния народа Божия был еси.

И ныне, вкупе с ними предстоя во славе Престолу Божию и ходатайствуя о нас, моли Церкви Российстей на камени исповедания Православныя веры утвержденней быти, стране нашей мир и единение даровати, пастырем слово Божественныя Истины право правити, град Москву и паству твою от всяких напастей сохранити.

Призри с Небесе, святителю, на ны, чада твоя, и даруй нам теплым твоим ходатайством ко Господу в заповедех Его преспевати, веру тверду, любовь нелицемерну и благочестие до последняго часа смертнаго сохранити, да непостыдно предстанем Спасителю нашему Господу Иисусу Христу, Емуже со Отцем и Святым Духом подобает слава, честь и поклонение ныне, и присно, и во веки веков. Аминь.»

Молитва иллариона киевского
Оценка 5 проголосовавших: 1
Читайте так же:  Молитва о любимом Матроне

ОСТАВЬТЕ ОТВЕТ

Please enter your comment!
Please enter your name here